DIVENDRES DE LA SETMANA III DE QUARESMA

Missa de lliure elecció (anys B i C): «La Samaritana»


Lectura primera Os 14,2-10
No direm més a l'obra de les nostres mans que és el nostre Déu
Lectura de la profecia d'Osees
Diu el Senyor: Israel, torna al Senyor, el teu Déu. La teva culpa t'ha fet caure. Presenta com una ofrena el teu penediment, torna al Senyor i digues-li: «Perdoneu-nos les culpes, i accepteu el bon desig. Us oferim les paraules dels nostres llavis, en lloc de vedells, per complir les prometences. Els assiris no poden salvar-nos, no muntarem més a cavall, no direm més a l'obra de les nostres mans que és el nostre Déu. En vós troben qui els estima aquells que no tenen pare».
«Sí, jo seré el metge de les seves apostasies, els estimaré, ni que no s'ho mereixin; ja no soc rigorós amb ells. Seré per a Israel com la rosada. Que Israel creixi com un lliri, que la seva soca arreli com l'àlber i es faci alta la seva brotada; que tingui la ufana de l'olivera i el perfum del Líban; que tornin a asseure's a la seva ombra, i sigui com un jardí; que pugi com una parra i el recordin com el vi del Líban. Què en poden treure, dels ídols, els d'Efraïm? Jo els responc i els guio. Soc com un xiprer en plena vida. Jo faig que donin fruit». Que ho comprenguin els savis, que ho entenguin els intel·ligents! Els camins del Senyor són planers, i els justos hi corren sense destorbs, però els rebels hi ensopeguen i cauen.

Salm responsorial 80,6c-8a.8bc-9.10-11ab.14 i 17 (R.: cf. 11 i 9a)
Sento un parlar que m'és desconegut:
«Li he tret el pes de les espatlles,
i els cabassos de les mans.
Has cridat quan et veies oprimit».

R. Jo soc el Senyor el teu Déu;
escolta el que jo et mano.

T'he salvat, t'he respost en el tro misteriós,
t'he provat a les fonts de Meribà.
Escolta, poble meu, el que jo et mano.
Tant de bo m'escoltessis, Israel! R.

No tinguis déus estrangers,
no adoris els déus dels pagans.
Jo soc el Senyor, el teu Déu,
que t'he tret de la terra d'Egipte. R.

Tant de bo que el meu poble d'Israel
m'escoltés i seguís els meus camins.
L'alimentaria amb la flor del blat
i amb la mel abundant de les roques. R.

Vers abans de l'evangeli Mt 4,17
Convertiu-vos, diu el Senyor,
que el Regne del cel és a prop.

Evangeli Mc 12,28b-34
El Senyor és el nostre Déu, el Senyor és l'únic. Estima'l
Lectura de l'evangeli segons sant Marc
En aquell temps, un dels mestres de la Llei anà a trobar Jesús i li va fer aquesta pregunta: «Quin és el primer de tots els manaments de la Llei?» Jesús li respongué: «El primer és aquest: "Escolta, Israel: El Senyor és el nostre Déu, el Senyor és l'únic. Estima el Senyor, el teu Déu, amb tot el cor, amb tota l'ànima, amb tot el pensament, amb totes les forces". El segon és: "Estima els altres com a tu mateix". No hi ha cap altre manament més gran que aquests».
El mestre de la Llei li digué: «Molt bé, mestre. És veritat que Déu "és un de sol i que no n'hi ha cap altre fora d'ell. I que estimar-lo amb tot el cor, amb tot el pensament i amb totes les forces", i "estimar els altres com a si mateix" és millor que tots els sacrificis i totes les ofrenes cremades a l'altar». Jesús, en sentir aquesta resposta tan assenyada, li digué: «No ets lluny del Regne de Déu». I ningú no s'atreví a fer-li cap més pregunta.