DIVENDRES DESPRÉS DE CENDRA


Lectura primera Is 58,1-9a
L'únic dejuni que jo aprecio és aquest
Lectura del llibre d'Isaïes
Diu el Senyor: «Crida fort, tan fort com puguis, fes un toc de corn! Denuncia al meu poble, a la casa de Jacob, les seves infidelitats i els seus pecats. Cada dia m'interroguen, volen saber per què els tracto així, com si fossin gent que obra el bé i no s'aparta del que vol el seu Déu. Reclamen justícia, voldrien processar-me en l'assemblea divina: "Per què no feu cas dels nostres dejunis, i us passen per alt les nostres súpliques?" És perquè els dies de dejuni només us preocupeu dels vostres interessos, i feu treballar més durament els vostres obrers; perquè passeu el dejuni pledejant i barallant-vos, i donant injustament cops de puny. No dejuneu més així, i el vostre clam arribarà al cel.
El dejuni que jo aprecio, us penseu que és posar-se de dol durant un dia, abaixar el cap com un jonc, i ajeure's en la cendra vestit de sac? D'això en dieu un dejuni, un dia agradable al Senyor? L'únic dejuni que jo aprecio és aquest: Deixa anar els qui has empresonat injustament, deslliga els qui tens sotmesos al jou, allibera els oprimits, fes a miques els jous de tota mena. Comparteix el teu pa amb els qui passen fam, acull a casa teva els pobres vagabunds, si algú no té roba, vesteix-lo; no els defugis, que són germans teus. Llavors esclatarà en la teva vida una llum com la del matí, i es tancaran a l'instant les teves ferides; tindràs per avantguarda la teva bondat, i per rereguarda, la glòria del Senyor. Quan invoquis el Senyor, ell et respondrà, quan cridis auxili, ell et dirà: "Aquí em tens"».

Salm responsorial 50,3-4.6a.18-19 (R.: 19b)
Compadiu-vos de mi, Déu meu,
vós que estimeu tant;
per la vostra gran misericòrdia, esborreu les meves faltes;
renteu-me ben bé de les culpes,
purifiqueu-me dels pecats.

R. Un esperit que es penedeix,
vós, Déu meu, no el menyspreeu.

Ara reconec les meves faltes,
tinc sempre present el meu pecat.
Contra vós, contra vós sol he pecat,
i he fet el que és dolent als vostres ulls. R.

Les víctimes no us satisfan,
si us oferia un holocaust, no me'l voldríeu.
La víctima que ofereixo és un cor penedit;
un esperit que es penedeix,
vós, Déu meu, no el menyspreeu. R.

Vers abans de l'evangeli Am 5,14
Cerqueu el bé i no el mal;
així trobareu la vida i el Senyor serà amb vosaltres.

Evangeli Mt 9,14-15
Vindrà el dia que el nuvi els serà pres, i llavors sí que dejunaran
Lectura de l'evangeli segons sant Mateu
En aquell temps, els deixebles de Joan anaren a trobar Jesús i li preguntaren: «Per què els vostres deixebles no dejunen, com ho fem nosaltres i els fariseus?» Jesús els respongué: «Estaria bé que els convidats a un casament dejunessin mentre tenen el nuvi amb ells? Ja vindrà el dia que els serà pres, i llavors sí que dejunaran».