DIVENDRES DE LA SETMANA XIX DURANT L'ANY / II


Lectura primera Ez 16,1-15.60.63
L'esplendor amb què jo t'havia ornat era perfecta.
I tu t'has prostituït
Lectura de la profecia d'Ezequiel
El Senyor em va fer sentir la seva paraula i em digué: «Fill d'home, anuncia a Jerusalem quines són les seves culpes. Digues-li: Això diu el Senyor a Jerusalem: D'origen ets del país de Canaan. El teu pare era amorreu, i la teva mare, hitita. El dia que vas venir al món ningú no et va banyar amb aigua i sal ni et va faixar amb bolquers, ningú no et va fer festes ni va fer res per tu: de fàstic que feies et llençaren al camp. Tot passant et vaig veure movent-te bruta de sang i et vaig dir: Viu i creix com la vegetació salvatge!
Tu vas créixer i et vas fer dona, però no tenies vestit. Era el temps d'enamorar-te. En veure't tot passant, et vaig cobrir amb el meu mantell, em vaig comprometre amb jurament, vaig fer aliança amb tu, diu l'oracle del Senyor, i vas ser la meva esposa. Et vaig banyar per rentar-te de la sang, et vaig ungir amb oli, et vaig posar un vestit brodat, unes sandàlies de pell, una faixa de lli i un mantell de seda. Et vaig engalanar amb joies precioses: braçalets, anells, arracades, un collaret i una diadema magnífica al front. Quedares engalanada amb joiells d'or i plata i vestida de lli, de seda i de teles brodades. Et vaig alimentar amb flor de farina, mel i oli, et tornares d'allò més bonica i arribares a ser reina. La fama de la teva bellesa s'escampà entre les nacions, ja que l'esplendor amb què jo t'havia ornat era perfecta, diu l'oracle del Senyor. I tu, conscient de la teva bellesa i de la teva anomenada, t'has prostituït i t'has donat a tots els qui passaven.
Però jo no m'oblidaré mai de l'aliança que vaig fer amb tu quan eres jove, i faré amb tu una aliança eterna, perquè et recordis de tot el que t'he perdonat, i, de tant avergonyida, no gosis dir paraula, diu l'oracle del Senyor».

O bé:

Lectura primera Ez 16,59-63
No m'oblidaré mai de l'aliança
que vaig fer amb tu i te n'avergonyeixes
Lectura de la profecia d'Ezequiel
Això diu el Senyor: «Jo faré amb tu, Jerusalem, igual com tu fas amb mi que has violat l'aliança, sense fer cas del jurament. Però jo no m'oblidaré mai de l'aliança que vaig fer amb tu quan eres jove, i faré amb tu una aliança eterna. Llavors recordaràs el teu comportament i te n'avergonyiràs en veure que prenc les teves germanes, grans i petites, i te les dono per filles; no quedaran excloses de la teva aliança, de l'aliança que jo faré amb tu, diu l'oracle del Senyor, perquè et recordis de tot el que t'he perdonat, i de tan avergonyida, no gosis dir paraula, diu l'oracle del Senyor».

Salm responsorial Is 12,2.3-4bcd.5-6 (R.: 1c)
El Senyor és el Déu que em salva,
confio, no m'espanto.
D'ell em ve la força i el triomf,
és ell qui m'ha salvat.

R. Senyor, us heu desdit del vostre rigor
i m'heu consolat.

Cantant de goig sortirem a buscar l'aigua
de les fonts de salvació.
Enaltiu el Senyor, proclameu el seu nom,
feu conèixer entre els pobles les seves gestes.
Recordeu que el seu nom és Excels. R.

Canteu al Senyor que ha fet coses glorioses.
Que ho publiquin per tota la terra.
Poble de Sió, aclama'l ple de goig,
perquè el Sant d'Israel
és gran a la teva ciutat. R.

Al·leluia 1Te 2,13
Acolliu la paraula de Déu com allò que és de veritat:
paraula de Déu, i no paraula d'homes.

Evangeli Mt 19,3-12
Moisès va permetre el divorci perquè éreu tan durs de cor,
però al principi no fou pas així
Lectura de l'evangeli segons sant Mateu
En aquell temps, els fariseus anaren a trobar Jesús amb la intenció de provar-lo, i li van fer aquesta pregunta: «Als marits, els és permès de divorciar-se de la seva dona per qualsevol motiu?» Ell els preguntà: «No heu llegit en l'Escriptura que el Creador, al principi, va fer l'home i la dona? I digué: «Per això l'home deixa el pare i la mare, per unir-se a la seva esposa i ells dos formen una sola carn». Per tant, ja no són dos, sinó una sola carn. Allò que Déu ha unit, l'home no ho pot separar». Ells contestaren: «Doncs, com és que Moisès va ordenar que, si el marit vol divorciar-se, doni a l'esposa un document on consti el divorci?» Jesús respongué: «Moisès us va permetre de divorciar-vos de l'esposa perquè éreu tan durs de cor, però al principi no fou pas així. I jo us dic que si algú, fora del cas d'una unió il·legal, es divorcia de la seva dona i es casa amb una altra, comet adulteri».
Els deixebles li diuen: «Si la situació entre marit i muller és aquesta, val més no casar-se». Ell els respongué: «Això no ho comprèn tothom: Només ho comprenen aquells a qui Déu ha fet aquest do. N'hi ha que no tenen capacitat per al matrimoni ja de naixement o perquè els homes els han fet així, però n'hi ha també que hi renuncien ells mateixos per amor del Regne del cel. Que ho comprenguin els qui ho poden comprendre».